27دسامبر 2021- طبق داده‌های جدید بریتانیا، به نظر می‌رسد که تاثیر محافظتی واکسن‌های تقویتی(دوز سوم) در برابر علائم COVID-19 ناشی از سویه یOmicron ، در حدود 10 هفته محو می‌شود.

مقامات بهداشتی بریتانیا این داده ها را درست قبل از کریسمس به اشتراک گذاشتند و خاطرنشان کردند که هم اکنون به اندازه کافی موارد شدید از نوعOmicron برای محاسبه ی میزان محافظت واکسن های تقویت کننده در برابر بیماری های شدید، وجود ندارد. اما آنها معتقدند واکسن های بوستر یا تقویت کننده(دوز سوم)، محافظت قابل توجهی در برابر بستری شدن در بیمارستان و مرگ ایجاد می کنند.

مقامات آژانس امنیت بهداشت بریتانیا در این گزارش نوشتند: چند هفته طول می کشد تا اثربخشی واکسنهای تقویتی یا بوستر در برابر بیماری شدید ناشی از سویه ی "اومیکرون" تخمین زده شود. با این حال، بر اساس تجربه با انواع قبلی، این احتمالاً به طور قابل‌توجهی بالاتر از تخمین‌ها برای بیماری علامت‌دار است.

به گزارش نیویورک تایمز، از آنجایی که کشورها در ماه نوامبر گزارش موارد Omicron را آغاز کردند، مطالعات متعدد نشان داده است که این سویه در فرار از آنتی بادی های ایجاد شده در اثر تزریق واکسن و عفونت قبلی، قوی­تر عمل می کند. گزارش بریتانیا به این موارد اضافه شده و خاطرنشان می‌کند که هم سری اولیه واکسن(دوز اول و دوم) و هم دوزهای تقویت‌کننده در برابر نوعOmicron ، نسبت به نوع دلتا، کمتر مؤثر بوده و سریع‌تر محو می‌شوند.

در میان افرادی که دو دوز از واکسنAstraZeneca دریافت کردند، واکسن بوستر فایزر یا مدرنا 60 درصد در پیشگیری از بیماری علامت دار 2 تا 4 هفته پس از تزریق موثر بود. اما پس از 10 هفته، تقویت کننده ی فایزر تنها 35 درصد و تقویت کننده ی مدرنا تنها 45 درصد مؤثر بودند.نیویورک تایمز گزارش داد واکسن AstraZeneca در ایالات متحده مجاز نیست، اما واکسن جانسون و جانسون از فناوری مشابهی استفاده می کند بنابراین بررسی داده های آن می تواند به درک تاثیر محافظتی آسترزنیکا کمک کند.

در میان افرادی که سه دوز فایزر دریافت کردند، اثربخشی واکسن حدود یک هفته پس از تزریق دوز تقویت کننده، 70 درصد بود، اما پس از 10 هفته به 45 درصد کاهش یافت. یافته ها نشان می دهد که در همان زمان، دریافت یک سری دو دوزی اولیه از واکسن فایزر و سپس تقویت کننده ی مدرنا، تا 9 هفته 75 درصد اثربخشی داشته باشند.

این گزارش بر اساس تجزیه و تحلیل 148,000 مورد دلتا و 68,000 مورد Omicron در بریتانیا تا 20 دسامبر تهیه شده است. مقامات بهداشتی بریتانیا نوشتند تاکنون، به نظر می رسد شدت عفونت هایOmicron ، نسبت به عفونت های دلتا کمتر و کمتر منجر به بستری شدن در بیمارستان می شود. در زمان تجزیه و تحلیل داده ها، 132 نفر با Omicron تایید شده ی آزمایشگاهی در بیمارستان ها بستری شده بودند و 14 مورد مرگ در سنین 52 تا 96 گزارش شده بود.

در این گزارش آمده است: این تجزیه و تحلیل اولیه است زیرا تعداد کمی از موارد Omicron در حال حاضر در بیمارستان بستری هستند و هنوز گسترش اومیکرون به گروه‌های سنی بالاتر محدود است.

در این گزارش آمده است که میزان عفونت مجدد برای نوعOmicron نیز افزایش یافته است. از میان 116000 نفری که عفونتOmicron داشتند، حدود 11000 نفر یا 9.5٪ - با عفونت تایید شده قبلی مرتبط بودند، که نشان می دهد احتمالاً تعداد عفونت‌های مجدد کمتر از حد واقعی گزارش شده است. در داده های تجزیه و تحلیل شده، 69 موردOmicron ، سومین دوره عفونت COVID-19 را تجربه کرده بودند و 290 مورد از 60 تا 89 روز پس از اولین عفونت، رخ داده است.

منبع:

U.K. Health Security Agency: "SARS-CoV-2 variants of concern and variants under investigation in England, technical briefing 33," Dec. 23, 2021.

https://www.medscape.com/viewarticle/965612